Pages

20 April 2012

Perbezaan Kubur Lelaki dan Wanita

Google

Isteri : Abang, boleh sayang tanya?
Suami : Ye sayang. Nak tanya apa?
Isteri : Sayang pelik la abang. Kenapa syarat dalam Islam, bila lelaki meninggal dunia, kubur nya digali sedalam 5 kaki tapi kubur wanita, berlainan digali sedalam 7 kaki?
Suami : Ooo… InsyaAllah senang ja jawapannya tu.. (sambil tersenyum). Kalau nak tau Islam ni agama yang sangat prihatin dan bijaksana. Sebenarnya sebab kubur wanita digali lebih dalam dari lelaki kerana jika berlaku banjir, jenazah wanita tersebut tak akan terapung ke atas dan akhirnya akan membuka aurat jenazah. Islam sangat menjaga aurat kaum wanita, sampaikan hingga nyawa dah melayang dari jasad pun. Islam masih melindungi aurat kaum wanita.
Isteri : SubhanaAllah. Besarnya kuasa Allah ya abang.
Suami : (hanya tersenyum)



••► Wahai kaum wanita. Tutuplah aurat mu dengan sempurna, ketika masih bernyawa. Kerana insyaAllah Allah juga akan membantu melindungi aurat mu walaupun nyawa sudah tiada suatu hari kelak.



SubhanaAllah Allahuakhbar!



Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sampaikanlah pesanKu walaupun satu ayat.”

6 comments:

Anum said...

insyaallah

AmoyCincai said...

@Anum
amin..

Cik FaRiZaM said...

allah maha besar...

subhanallah

CikMai said...

InsyaAllah...terima kasih mengingatkannn :)

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

selalu baca nie. hehe. dah tahu dah.
ingatkan dulu lelaki dengan perempuan sama je kedalamannya. ^^

AmoyCincai said...

@Orkid Edyliyne @ OrkEd
Amoy share saja ni..dari blog lain..hehe

@CikMai
sama-sama la kita saling mengingatkan.. hehe